کمانچه
کمانچه ساز سنتی ایرانی است که در ممالک دیگر، از جمله هندوستان و ترکیه نیز به همین نام خوانده می شود. نوعی از این ساز، معروف به کمانچه رومی، در ترکیه بسیار رواج دارد که می توان آن را پدر ویولن نامید. اجزای کمانچه کمانچه علاوه بر کاسه، دسته و سر، در زیر قسمت کاسه، […]
سهتار
قدمت این ساز به ۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح میرسد. شکل ظاهری آن مانند تار است با این تفوت که کاسهی آن یک قسمتی و گلابی شکل است و سطحرویین ان نیز چوبی میباشد. خرکش کوتاهتر از خرک تار بوده، دستهی آن نیز از دستهی تار نازکتر میباشد. این ساز فاقد جعبهی گوشی است […]
تنبک
تنبک یا تمبک با دمبک، سازی اصیل در موسیقی ایرانی است. این ساز در واقع استوانهای از جنس چوب به قطر تقریبی ۲۵ تا ۳۵ سانتیمتر میباشد که بر روی آن پوست کشیده شده است. این ساز در قسمت پایین به استوانهای باریکتر متصل میگردد که انتهای آن کمی گشادتر میشود و شکل دهانهی بازی […]
نی
آشنایی با ساز نی بسیار سادهست. لطیفترین صدای سازهای ارکستر موسیقی سنتی ایرانی بیشک متعلق به ساز نی است. این ساز ساختمان بسیار سادهای دارد. در واقع این ساز چیزی به جز ساقهی خشکیدهی گیاه نی نمیباشد که به قطرهای متفاوت (از ۱.۵ تا ۳ سانتیمتر) و طولهای مختلف (از طولهای ۳۰ تا ۷۰ سانتیمتر) […]
دف
دایره حلقهای از جنس چوب میباشد که عرض آن حدود ۵ تا ۷ سانتیمتر و قطر آن از ۲۵ تا ۴۰ سانتیمتر است. بر یکی از سطوح این ساز پوست کشیده شده و در داخل جدار چوبی آن حدود ۴۰ حلقهی فلزی قرار گرفته است. این حلقهها با فواصل مساوی صدایی زنگوار تولید کرده به […]
سنتور
سنتور، سازی است ایرانی که اختراع آن را به ابونصر فارابی نسبت میدهند. این ساز از طریق ایران، هم به شرق و هم به غرب راه پیدا نمودهاست. شکل ظاهری ساز، جعبهی ذورنقهای شکل است که ضلع بلند آن در جلو نوازنده قرار میگیرد. جنس سنتور تماماً از چوب میباشد و بر روی سطح فوقانی […]
تار
تار سازی است قدیمی که صورت امروزی آن از زمان صفویه وارد موسیقی ایران شد و در زمان ناصرالدین شاه قاجار ساز برجسته و کاملی گردید. قسمت کاسهی تار به دو قسمت بزرگ و کوچک تقسیم میشود که قسمت کوچک آن نقاره نام دارد. روی کاسه نقاره، پوست کشیده شده که خرک ساز بر روی […]