کتاب متد گیتار آکسفورد یکی از شناخته شدهترین متدهای مُدرن برای آموزش گیتار کلاسیک به هنرجویان مبتدی است. تمرینها و قطعات کتاب به صورت سولو، دوئت و تریو طیف وسیعی از موسیقی کشورها و فرهنگهای مختلف از قطعات شناخته شده موسیقی کلاسیک، ملودیهای عامیانه آمریکای لاتین، آهنگهای جَز و بلوز تا موسیقی ضربی ترکی و ... را دربر گرفته و باعث ایجاد جذابیت در یادگیری تکنیک گیتار کلاسیک شده است.
«تار و ترانه» با عنوان فرعی «قدم به قدم با دستور مقدماتی تار و سهتار هنرستان»، عنوان اثری به قلم یمین غفاری است که در ۵۵ صفحه از سوی انتشارات هستان روانه بازار کتاب شده است کتاب پیشرو در قالب سرفصلهای آموزشی دستور مقدماتی تار و سهتار مقطع هنرستان طراحی شده، و علاوه بر این کوشش شده تا با اضافه کردن، نکات لازم و تکنیکهای مخصوص تار و سهتار نظیر ریز، دراب، تکیه و غیره مهارت هنرجو بعد از نواختن دو کتاب برای ردیفنوازی تقویت شود. آموزش این کتاب همراه با کتاب هنرستان پیشنهاد میشود.
کتاب شیوه سنتورنوازی از آثار مهم در رپرتوار سنتورنوازی و موسیقی ایرانی است. کمتر اثری تا این حد توانسته در فضای آموزشی موسیقی ایرانی تأثیرگذار باشد. این کتاب که می توان آن را پرفروش ترین اثر آموزشی موسیقی هم دانست تألیف استاد پشنگ کامکار است. تا کنون ۶۴بار تجدید چاپ شده است و بیش از یک میلیون هنرجو از این شیوه آموزش سنتور دیده اند این کتاب بیش از ٣ بار ویرایش شده و هرسال بروز و اصلاح میشود.
مجموعه کتاب پنج جلدی جان تامسون با هدف ارائه سادهترین روش ممکن برای فراگیری نوازندگی پیانو طرح شده است. کتاب جان تامسون جلد اول به روانی در خواندن نت که هنوز میتوان آن را دشمن شماره یک هنرجویان جوان نامید، اختصاص یافته تا به حل این مشکل کمک کند. تمرینات نوشتنی و خواندنی کتاب نیز امکان تمرین فراوانی را برای همه هنرجویان فراهم میآورد. در کتاب جان تامسون جلد اول عمدا مواد درسی محدودی گنجانده شده است. در این بخش تنها پنج نت بالای دوی وسط و پنج نت زیر آن معرفی میشود و کششهای زمانی کوچکتر از نت سیاه نیستند. این موضوع، امکان تمرینات بسیار را به صورت مرور درسها فراهم میآورد و افزودن مواد درسی کمکی را غیر ضروری میکند. به طور خلاصه کتاب جان تامسون جلد اول به خودی خود کامل است و شامل تمرینات نوشتنی، نتخوانی، مرور درسها و درسهای فنی است.بخشهای همراهی که اجرای آن بر عهده مربیان یا والدین است، برای اغلب درسها آمده است. این همراهیها به دقت ساخته شدهاند تا قطعههای کوتاه این تمرینات تا آن جا که ممکن است به صورت بخشهایی از یک قطعه بزرگ به نظر برسند. این همراهیها از جهتهای گوناگونی ارزشمند هستند. آنها نه تنها امکان اجرای قطعه را در گامهای دیگر فراهم میکنند و از این رو از یکنواختی کسالتآور دو ماژور جلوگیری میکنند، بلکه رعایت دقت زمانی و ریتم دقیق را به ویژه هنگامی که با تاکیدهای قوی اجرا شوند، الزامی میکنند و به این ترتیب با ایجاد حس ریتم از همان آغاز کار به هنرجو کمک میکنند.