بانو فخرالسادات ملکپور ملقب به فَخری مَلِکپور نوازنده، آهنگساز و موسیقی دان ایرانی است.وی از جمله بانوان نام آور در زمینه موسیقی و نوازندگی است.در ادامه این مطلب از وبلاگ آموزشگاه موسیقی الهام با فخری ملک پور فعالیت های هنری او بیشتر آشنا شوید.
بیوگرافی فخری ملک پور
وی ۱ مهر ۱۳۱۴ و در تهران متولد شد. پدرش «سیدذبیح الله مَلِک پور» با هنرمندان بسیاری هم نشین بود، به همین سبب وی از سن ۹ سالگی نواختن پیانو را نزد مرتضی محجوبی آغاز کرد. او به مدت ۱۲ سال ردیف سازی و آوازی موسیقی به همراه آثار و سبک نوازندگی مرتضی محجوبی را فرا گرفت.
ملک پور نواختن ساز سه تار را نزد احمد عبادی ، آشنایی با آواز را نزد ادیب خوانساری، آشنایی با تمبک را نزد حسین تهرانی و مبانی آهنگسازی را نزد علی تجویدی آموخته است.
نمونهای عالی برای مفهوم «مکتبداری» درموسیقی کلاسیک ایرانی
یکی از نمونههای عالی برای مفهوم «مکتبداری» درموسیقی کلاسیک ایرانی است. همین موضوع قدر و مرتبه ایشان را بسی بالاتر از یک نوازنده دانا و با احساس ترسیم میکند. از چندین جهت، مقام ایشان در موسیقی کلاسیک ایرانی، ممتاز و متمایز از دیگر کسانی است که در ساز تخصصی خود، عمر صرف کرده و برحسب استعدادشان به مقامی رسیده اند.
ادامه مسیر هنری فخری ملک پور:
استاد ملک پور مدتی نزد فوزیه مجد موسیقی کلاسیک را فرا گرفت. او با هنرمندانی نظیر: پرویز یاحقی، محمود خوانساری، اسدالله ملک، فرهنگ شریف غ رضا ورزنده ؛ حسین کسایی ؛ عبداوهاب شهیدی و محمدرضا شجریان همکاری داشته است.
علاوه بر نوازندگی و آهنگسازی سال ها به تدریس پیانو نیز مشغول بوده است. از وی به عنوان تنها شاگرد و راوی مستقیم مرتضی محجوبی یاد می شود.
ثمره همه آموختههای خود را در نوازندگی پیانوی ایرانی به شیوه استاد محجوبی به کار گرفته است: لطافت زخمههای سه تار؛ شیرینی هنر ضربی خوانی و تنبک نوازی، کششها و حالات زیبای هنر آواز ایرانی؛ شعرشناسی؛ همه و همه، در نوازندگی پراحساس خانم ملکپور، قابل شناساییاند.
اصولاً هنر نوازندگی پیانوی ایرانی به ردیف شناسی و نواختن یک ساز اصیل ایرانی (بویژه سه تار) بسیار وابسته است و شخص استاد محجوبی نیز چنین مسیری را در اوایل عمر پیموده بودند و به شاگردان مستعدشان نیز سفارش میکردند.
او تنها شاگرد بازمانده مرتضیخان محجوبی (از بنیانگذاران موسیقی ملی ایران) است که پیانو را بهشکل سینه به سینه و با نتهای ابداعی محجوبی یاد گرفته است.
امتداد مسیر اساتید
خانهاش پر است از عکسهای مرتضی محجوبی، احمد عبادی، حسن کسایی، جلیل شهناز، ادیب خوانساری و خیلیهای دیگر. ترمهی یزدی روی پیانوی بزرگش انداخته و میگوید، شبها قبل از اینکه بخوابد، حتما پشت سازش مینشیند و مینوازد.
همچنین، وی چندان اهل انتشار آلبوم و برگزاری کنسرت نیست و در همهی این سالها تدریس را برگزیده است: «من تدریس را بیشتر دوست دارم، چون میخواهم با تدریس به شیوهی محجوبی، یاد استادم را زنده نگه دارم.
گفته می شود بانو ملک پور برای تدریس هیچ پولی شاگردانش نمیگیرد: «من فقط بهخاطر استادم است که تدریس میکنم. برای اینکه اسمش بماند. میخواهم شاگردهایی را تربیت کنم که یاد محجوبی باشند. نمیخواهم از کسی پول بگیرم و به این افتخار میکنم که تا به حال یک ریال هم بابت تدریس موسیقی دریافت نکردهام. البته خیلی هم شاگرد قبول نمیکنم. آنهایی را میپذیرم که عاشق موسیقی ایرانیاند. از طرفی نمیخواهم از راه تدریس موسیقی، پولی وارد زندگیام شود.”
او تا کنون کنسرت هم برگزار نکرده است، درجواب اینکه ؛ اگر شما کنسرت پیانوی ایرانی ندهید، پس چه کسی شایستهی انجام این کار است؟ با شرم خاصی میگوید: «من را بکشند، کنسرت نمیدهم. در خلوت خودم، بد ساز نمیزنم، اما جلوی کسی دوست ندارم، پیانو بزنم. میخواهم در خلوت خودم باشم. همین آلبومهایی هم که میبینید از من منتشر شدهاند، به اصرار دوستانم هستند.
آثارهنری
از جمله آثار هنری فخری ملکپور به موارد زیر میتوان اشاره نمود:
- مشق استاد (سه لوح فشرده از نواختههای فخری ملکپور به همراهِ دستنوشتههای مرتضی محجوبی)
- طربانگیز
- آه باران (همنوازی با آواز محمدرضا شجریان
- به که مانی (با آواز مظفر شفیعی )
- نسیم بهاری
- آیینه خیال
جوایز؛ تجلیل و تقدیرنامه ها:
در شهریور ۱۳۹۶ مراسم تجلیل از مقام هنری فخری ملک پور در تالار وحدت تهران برگزار شد.در دی ۱۳۹۷ در چهارمین جشن موسیقی ما جایزه ویژه نوازندگی به فخری ملک پور اهدا شد و مورد تجلیل قرار گرفت. همچنین در بهمن ۱۳۹۷ در مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر از فخری ملک پور تجلیل به عمل آمد.