در مطالب پیشین در مورد ملودی صحبت کردیم، به وطر خلاصه و ساده ملود آن صدایی است که از یک ترانه با دهان خود می زنید.اما ملودی سازی با آهنگسازی تفاوت دارد، برای انکه با تفاوات اصلی ملودی ساز و آهنگساز آشنا شوید ادامه این مطلب از وبلاگ اموزشگاه موسیقی الهام را بخوانید.
تعریف اصلی و تفاوت ملودی ساز و آهنگساز
برای جواب این سوالات اولا باید ببینیم در دنیا چه استانداردی برای تعریفشان است و ما در ایران چطور این ها رو تعریف می کنیم. نمونه ی بارز این تفاوت در تعریف بحث ملودی ساز، آهنگساز و تنظیم کننده هست.
شاید همه ی شما بدانید کسی که شعر را تحویل میگیرد و میخواهد چگونه خوانده شدنش را مشخص کند، در ایران نام آهنگساز را یدک می کشد! در حالی که این فرد تنها ملودی سازِ وکال است نه آهنگساز.
یا برای تسهیل در مفهومِ نامِ ملودی ساز اینطور در نظر بگیرید، کل موسیقی را کنار بگذارید، آن چیزی که میماند تنها صدای خواننده است، به این لاین از موسیقی وکال یا همان صدای خواننده گفته می شود، که ملودی ساز ،تنها ملودی وکال را خلق میکند و تعیین میکند یک شعر چطور باید خوانده شود، می توان گفت ریشه ی یک کار پاپ در همین ملودی وکال است و همه چیز با توجه به این موئلفه ساخته میشود.
اشتباهات رایج
در ایران اشتباها به این شخص آهنگساز گفته می شود، و کسی که کل موسیقی را با کمک نوازنده ها و عوامل دیگر تولید می کند، می شود تنظیم کننده ، نکته ی جالب ماجرا اینجاست که نوازنده ها در این پروسه بیشتر نقش آهنگساز بودن را دارا هستند تا ملودی ساز و تنظیم کننده، حال سئوال اینجاست که چرا این طور می شود ؟
به دلیل اینکه ۹۰% تمام نوازندگی های موسیقی پاپ ایران به صورت بداهه نواخته میشود و اصلا آهنگسازی به معنای واقعی وجود ندارد که در آن پارت نویسی برای همه چیز وجود داشته باشد! پس به این نتیجه می رسیم که در پاپ ایران اهنگسازی نداریم و خیلی به ندرت این اتفاق میوفتد که یک کار واقعا آهنگسازی شود، البته هستند افرادی مثل کارن همایونفر ، آریا عظیم نژاد و.. که وقتی وارد مارکت بازار هم میشوند و تعریف درست آهنگسازی را معمولا حفظ میکنند، این ها جزو استثناهای موسیقی ایران هستند.
آهنگساز در ایران بین ملودی ساز ، تنظیم کننده و نوازنده تقسیم میشود، یعنی هر ۳ عنصر با هم تلفیق میشوند تا کار آهنگسازی تکمیل شود و اثری خلق گردد، در اکثر موسیقی های پاپ / راک کشور ، به جز صدای وکال یا همان صدای خواننده ، هر صدای دیگری که میشنویم مربوط به تنظیم ، و کیفیت آن مربوط به مهندسی صدا می شود ، که شامل سازبندی ها یا نوازندگی های زنده و طبیعی (آکوستیک) ، استفاده از فایل های آماده (سمپل) ، و ساز های شبیه سازی شده یا همان (VST) است .