اپرا (Opera ) جمع کلمه لاتینی اپوس (Opus) به معنای «اثر» است و به این تغییر باید اپرا را به طور تحت اللفظی به «آثار» ترجمه کرد.اما اپرا به صورت کلمه مفرد مونث از آغاز قرن ۱۷ میلادی به نمایشی گفته می شد که به جای آواز خوانده شود .در ادامه این بخش از وبلاگ اموزشگاه موسیقی الهام با سازنده تنها شاهکار شناخته شدهی تاریخ اپرا آشنا شوید.
تنها شاهکار شناخته شدهی تاریخ اپرا اثر کیست ؟
ریچارد واگنر مشهور به خداوندگار اپرا آهنگساز، رهبر ارکستر، نظریهپرداز موسیقی و مقالهنویس آلمانی بود. شهرت او بیشتر بخاطر اپراهایش است. علیرغم این که واگنر شخصیت چندان دوست داشتنی نداشت، ولی تنها شاهکار شناخته شدهی تاریخ اپرا )حلقه نیبلونگ( اثر او است.
حلقه نیبلونگ نام چهار اپرا از ریچارد واگنر است. واگنر این اپراها را در ۲۶ سال، از ۱۸۴۸ تا ۱۸۷۴ نوشت. موسیقی و اپرانامه این آثار هردو از واگنر است.
واگنر در این اپراها از افسانهها و اسطورههای ژرمنی و شعرهای آلمانی سدههای میانه برای نوشتن داستان و اپرانامه استفاده کردهاست.
چهار اپرای حلقه نیبلونگ عبارتاند از:
طلای راین ؛والکوره ؛ زیگفرید ؛ غروب خدایان
سازبندی اپراهای حلقه نیبلونگ بسیار بزرگ است و طول اجرای مجموع آنها بیش از پانزده ساعت است. موسیقی واگنر در این اپراها نیز پیچیده و پراز نوآوریها در عرصههای مختلف آهنگسازی است.
واگنر برای اجرای این اپراها خواستار تالار ویژهای شده بود و با کمک اشراف آلمان و پادشاه باواریا بالاخره چنین تالاری را در شهر بایرویت آلمان بنا کرد و نخستین اجرای کامل دوره اپراهای حلقه نیبلونگ در بایرویت انجام شد.
بیوگرافی ریچارد واگنر
ویلهم ریچارد واگنر آهنگساز، رهبر ارکستر، نظریهپرداز موسیقی و مقالهنویس آلمانی بود. شهرت او بیشتر بخاطر اپراهای او است. در دنیای موسیقی کلاسیک از وی به عنوان ادامه دهنده راه لودیگ وان بتهوون یاد میکنند.ریچارد واگنر در ۲۲ مه ۱۸۱۳ در شهر لایپزیگ و در محله یهودیان به دنیا آمد. پدرخوانده ی او نمایشنامه نویس بود و علاقه ی او به تئاتر به واگنر نیز منتقل شد و او از کودکی در نمایش های بسیاری شرکت می کرد.
در پانزده سالگی برای اولین بار سمفونی هفتم بتهوون را شنید که بر او تاثیر فراوانی داشت و بتهوون را به انگیزه ای برای آهنگسازی در واگنر تبدیل کرد. یکی دیگر از تاثیرگذارترین اتفاقات در زندگی او ملاقات با خواننده اپرا ویلهلمین دورینِت بود که به بُتی در موسیقی و نمایش برای واگنر تبدیل شد!
واگنر در سال ۱۸۳۱ وارد دانشگاه لایپزیگ شد. استاد آهنگسازی او که بسیار تحت تاثیر واگنر قرار گرفته بود به او در چاپ یکی از آثار وی برای پیانو کمک کرد. همچنین در آن سال به کمک برادرش به رهبری گروه کُر پرداخت و اولین اپرایش فرشته را نیز کامل کرد.
واگنر دوازده سال از عمر خویش را در تبعید سپری کرد. او با مقاله نویسی اش تاثیر زیادی در نحوه اجرای اپرا داشت، همینطور برای اجرای اپرا به شیوه ی دلخواه خود، خانه ی اپرایی نیز تشکیل داد.
آثار واگنر به طور گسترده ای از افسانه و اسطوره های اروپای شمالی، به ویژه موسیقی ایسلندی و آلمانی تاثیر گرفته است .
مشهورترین اپرا های واگنر
حلقه ی نیبلونگ، تریستان و ایزولده، طلای رینه، ندیمه های اودین (یا والکِری ها) از مشهورترین اپرا های او هستند.
واگنر در موسیقی دوره رمانتیک دستآورد های بسیار داشت، او در آثار خود از کروماتیزم، هارمونی و ارکستراسیون غنی استفاده کرد، متن آواز های اپرا هایش (لیبرتو) را خودش می نوشت و همینطور لایتموتیف را در موسیقی ابداع کرد، به این معنا که برای کاراکتر های مختلف یک داستان، یک تِم به خصوص در نظر گرفته میشد، و این ابداعِ واگنر بر موسیقی فیلم در سده ی بیستم بسیار تاثیر گذاشت.