سوئیت یکی از اصطلاحات موسیقی است که به مجموعهای از قطعههای بههمپیوسته و مرتبط از موسیقی سازی یا ارکسترال است.در ادامه این مطلب از وبلاگ آموزشگاه موسیقی الهام با این فرم موسیقی بیشتر آشنا شوید.
فرم سوئیت
این فرم موسیقایی در قرن چهاردهم میلادی از آمیختگی نغمههای رقص متولد شد و کمکم به مجموعهای از پنج رقص، گاه به همراه یک پرلود، در اوایل قرن هفده تکامل یافت. موومانهای سوئیت معمولاً بهصورت موضوعی یا موسیقایی کاملاً همبستهاند.
سوییت ، مجموعه ای از چند موومان الهام گرفته از رقص است ؛سوییت باروک برای ساز سولو، گروه کوچکی از سازها، یا برای ارکستر به نگارش درآمده است .
سوئیت بر دو گونه است:
سوئیت باروک (قرن هجدهم)
سوئیت مدرن (قرن نوزدهم به بعد)
هر دو نوع سوئیت از یک ردیف قسمت های رقص تشکیل شده است. باخ، سوئیت باروک را توسعه داد و از این روست که این فرم سوئیت باخ نام دارد. سوئیت مدرن شامل یک سری قسمت است که با نظم و طرحی آزاد تنظیم می شود. گاهی این موسیقی برای همراهی باله نیز به کار می رود.
دو آهنگساز برجسته ی باله، چایکوفسکی با (باله ی دریاچه ی قو) و سوئیت «فندق شکن» و «باله ی زیبای خفته» و استراوینسکی با «پتروشکا» پرنده آتشین و پرستش بهار هستند.
سوئیتها در خانههای شخصی، در کنسرتهای دربار، یا بهعنوان موسیقی متناسب با هنگام صرف غذا و در جشنهای فضای باز نواخته میشدند. آهنگسازان باروک به آفرینش سوییت (Suite)، مجموعهای از چند موومان الهام گرفته از رقص، پرداختند.
سوییت باروک چه برای ساز سولو، برای گروه کوچکی از سازها، یا برای ارکستر به نگارش درآمده باشد، از موومانهائی ساخته شده است که همگی در یک تونالیته اما از نظر تمپو، وزن و سرشت با یکدیگر متفاوت هستند.
موومانهای سوئیت
موومانهای سوئیت اغلب فرمی دو بخشی (باینری) دارند که در آن هر یک از بخشها تکرار میشود؛ فرمی که میتواند بهصورت A A B B نشان داده شود.
بخش A، که در تونالیتهٔ تونیک آغاز شده و به تونالیتهٔ دومینانت مدولاسیون میکند، توسط بخش B، که در تونالیتهٔ دومینانت آغاز میشود و به تونالیتهٔ تونیک باز میگردد توازن مییابد. این بخشها هر دو مواد تماتیک یکسانی را بهکار میگیرند و جز در نونالیته چندان تضادی با یکدیگر ندارند. سوئیت اغلب با موومانی آغاز میشود که ملهم از رقص نیست.