فرانتس اشمل اصالتی اتریشی دارد و از نوازندگان مشهور و نامدار سازدهنی به خصوص ساز دهنی کروماتیک است. در ادامه این مطلب از وبلاگ آموزشگاه موسیقی الهام با فرانتس اشمل یکی از مهمترین نوازندگان سازدهنی بیشتر آشنا شوید.
فرانتس اشمل
نام فرانز اشمل Franz Chmel به منزله انقلابی در نوازندگی سازدهنی است و هنرش متعلق به آن دسته از نوازندگان است که اجرای موسیقی کلاسیک با این ساز را باور داشته و دارند.
اشمل برای اولین بار در سن ششسالگی همراه با دو برادر بزرگترش نواختن این ساز را به صورت خودآموز آغاز کرد تا این که در سن هشت سالگی وارد مدرسهی موسیقی شد. او با شکستن متدهای قراردادی، تکنیک بدیعی خلق کرد و امکان نواختن مشکل ترین قطعاتی را که حتی غیرممکن به نظر می رسید، فراهم نمود.
چیره دستی او در نواختن این ساز به استعداد ذاتی اش برنمی گردد، بلکه نتیجه سالها سخت کوشی، ممارست و تجربه اوست وی سازدهنی کروماتیک را سازی پر قابلیت می داند و معتقد است که این ساز را می توان به جایگاه بالا تری در عرصه موسیقی کلاسیک ارتقا داد ؛ عقیده ای که او آن را به لطف تکنیک بالای نوازندگیش در عمل به اثبات رسانده است.
زندگی نامه فرانز اشمل
فرانز اشمل در فوریه سال ۱۹۴۴ در اطریش متولد شد، از سن شش سالگی به همراه برادرانش نواختن سازدهنی را به صورت خود آموز آغاز کرد، در هشت سالگی وارد مدرسه موسیقی شد و در آنجا به نواختن آکاردئون و گیتار مشغول شد.
در سال ۱۹۶۵ به ناگهان سازدهنی را کنار گذاشت و تصمیم گرفت بر حرفه اش به عنوان تعمیرکار شرکت راه آهن اطریش ، متمرکز شود. پس از آشنایی با همسر دومش بریجیتا Brigitta ، که یار و هم قدم فرانز در تمام مراحل زندگی بود، بر اثر تشویق های بیش از حد او، مجددا نوازندگی را از سر گرفت و این بار با نگاهی نو به این کار پرداخت. تلاش بی وقفه و عزم راسخش باعث شد پلکان ترقی را به سرعت صعود کند.
فرانس اشمل از سال ۱۹۸۹ که با جیمز مودی (James Moody) آشنا شد وارد مرحله جدیدی شد.
جیمز مودی آهنگ ساز، رهبر ارکستر و نوازنده اهل انگستان بود که قبل از اشمل با نوازنده سازدهنی دیگری به نام تامی ریلی (Tommy Reilly) کار میکرد.
اما زمانی که با نوازندگی اشمل آشنا شد و پس از شنیدن صدای سازدهنی فرانز در کمال ناباوری به او گفت : ” به نظر می رسد از یک کره دیگر آمده باشی، شیوه نوازندگی ات مافوق تصور است ! ”
فرانز به تلاش هایش با هدف از میان برداشتن محدودیت های این ساز، ادامه داد و در نواختن ساز دهنی به پیشرفت عظیمی دست یافت.
صدایی که از نواختن این ساز توسط او به گوش می خورد، غیرقابل باور بود و تا آن زمان هیچ کس صدایی مشابه از این ساز نشنیده بود. مهمترین تمرکز فرانس در نوازندگی سازدهنی غلبه بر محدودیتهای این ساز بود.
ویژگی اشمل در نواختن سازدهنی
او بر خلاف نوازندگان دیگر که از دستشان برای تولید ویبراتوها کمک می گرفتند، با استفاده از زبانش این کار را انجام می داد. فرانز اشمل با اجرای قطعاتی که حتی خبره ترین نوازندگان سازدهنی در آن زمان نواختن آنها را با این ساز امری غیرممکن تلقی می کردند، به شهرت دست یافت.
او روزانه ۴ ساعت به تمرین می پرداخت و در سال ۱۹۸۹ موفق شد اولین آلبومش با عنوان ” Zigeunerweisen ” را عرضه نماید.
فرانس به شدت بخشیدن به تمریناتش تقریبا شش ساعت از روز را به این امر اختصاص داد. در سال ۱۹۹۴ دومین آلبومش با عنوان Fantasia Baroque را روانه بازار کرد. علاوه بر جیمز مودی بسیاری از آهنگسازان برجسته دیگر نیز برای او آهنگ های مختلفی ساخته اند.
در سال ۲۰۰۰ سومین اثرش با عنوان “سازدهنی کلاسیک، بخش اول Classic Harmonica Vol 1″ را منتشر ساخت.
افتخارات اشمل
در دنیای موسیقی او را به عنوان نوازندهای میشناسد که قطعاتی را با سازدهنی اجرا کرده است که به جز او کسی قادر به انجام آن نبوده است.
وی در ۲۷ فوریه سال ۲۰۰۳ موفق به دریافت جایزه Jakob Prandtauer در شهر St. Pölten کشور اتریش شد. البته خودش در مورد این موفقیت گفت بسیار خوشحال است، نه به خاطر اجراهای استثنایی و موفقش، بلکه به این دلیل که توانست این جایزه را برای سازدهنی دریافت کند.
اشمل در ژوئیه سال ۲۰۰۱ یک سمینار شش روزه با موضوع سازدهنی، در اطریش برگزار کرد، در ماه مه سال ۲۰۰۴ متن کامل این سمینار با عنوان ” هم نوایی سازدهنی با ارکستر” عرضه شد، در حال حاضر متن فوق الذکر در سایت اختصاصی اشمل قابل دسترسی است.