گیتاریست ها عموما این ساز را یک ساز ساده قلمداد می کنند و در همان نیمه راه خود را یک گیتاریست می دانند.اما اگر می خواهید در این ساز حرفه ای باشید باید این اشتباه رایج گیتاریست ها را کنار بگذارید.
اشتباه رایج گیتاریست ها
در ادامه این مطلب از وبلاگ اموزشگاه موسیقی الهام با این اشتباهات بیشتر آشنا شوید.
۱. ویبراتو
ویبراتو تکنیکی است که در دنیای گیتاریستها بسیار دست کم گرفته میشود و همه فکر میکنند قادر به اجرای آن هستند؛ در حالی که اینطور نیست.
تکنیک ویبراتو به این معنی نیست که دست خود را به سرعت حرکت دهید تا جایی که تمام طول سیم به لرزش درآید. در حقیقت تکنیک صحیح ویبراتو ناشی از حرکتی آرام است که صرفاً کمی لرزش طبیعی به نتی که نواختهاید، اضافه میکند.
نکتهای که اغلب در اجرای ویبراتو فراموش میشود، زمانبندی است. ویبراتو هم باید مثل نتهای شما روی ضرب باشد. اجرای یک تکنیک به این معنی نیست که خود را از پایبندی به ضرب و کوک معاف کنیم.
ویبراتو را بر روی هر نتی که بیش از یک ضرب سیاه طول میکشد، اجرا نکنید. کشیدن یک نت الزاماً به این معنی نیست که باید از ویبراتو استفاده کنید. در واقع اگر از یک افکت ویژه بر روی تمام نتها استفاده کنید، آن افکت دیگر ویژه نیست. پس ویبراتو را فقط در جای مناسب استفاده کنید؛ مثل همه تکنیکهای دیگر.
۲. ضرب
اگر صدای ساز خود را در هر نقطهای از دوران نوازندگی خود ضبط کرده باشید، احتمالاً متوجه این نکته شدهاید که از ضرب خارج میشوید. شاید با گذشت سالها در این زمینه پیشرفت کرده باشید، شاید هم نه.
البته عجیب است که گیتاریستها در زمینه نگه داشتن ضرب و خواندن نت تا این حد بدنام شدهاند، ولی به هر روی مشکل اغلب گیتاریستها در نگه داشتن ضرب از این امر سرچشمه میگیرد که در شروع نوازندگی، گیتار را به چشم سازی که تنها زیر و بمی نتها در آن اهمیت دارد، فرض میکنند. بنابراین آنها گامها و آکوردهای مختلف را یاد میگیرند، اما حتی یک لحظه به این فکر نمیکنند که فارغ از نوع ساز، تمام نتهای موسیقی باید روی ضرب آهنگ قرار بگیرند.
راهحل پیشرفت، یک ابزار ساده است: مترونوم.
همانطور که بهعنوان یکی از افراد جامعه مهارت خواندن را اضافی نمیدانید، بهعنوان گیتاریست هم نباید به استفاده از مترونوم بهعنوان یک گزینه متفرقه نگاه کنید.
۳. تجسم دسته
اگرچه بسیاری از گیتاریستها به آن اهمیتی نمیدهند اما نکته بسیار مهمی است. شاید این مهارت ظاهراً مربوط به سطح پیشرفته باشد، ولی هرچه زودتر شروع به تجسم نتها، گامها و آکوردها روی دسته کنید، بهتر است.
باید بدانید که نواختن گامها و آکوردها با استفاده از الگوها و شکلهای بصری بر روی دسته مزایا و معایبی دارد:
– مزایا: وقتی این شکلها و الگوها را یاد بگیرید، میتوانید هر گامی را در هر کلیدی بدون تغییر در انگشتگذاری و فکر کردن به نتهای گام بنوازید.
– معایب: با فکر نکردن به نتها ممکن است نسبت به موسیقی تنبل و از جزئیات غافل شوید. کار به جایی میرسد که بدون فکر، صرفاً از شکلها پیروی میکنید.
لازم نیست که در همان ابتدای کار باید تمام نتها را یاد بگیرید. اول شکلها و الگوها را بیاموزید، سپس فواصل و در نهایت نتها را.
پنج اشتباه رایج گیتاریست ها۴. نُتهای بیشازحد
شاید تابهحال با خود گفته باشید: «موقع سولو زدن صرفاً الگوها و گامها را بالا و پایین میکنم و نمیدانم چهکار دیگری میتوان کرد». این بدان خاطر است که در قالب الگوها فکر میکنید، نه در قالب نتها. هر نتی رنگ و بوی خود را دارد و هر چه زودتر این نکته را فرا بگیرید، بهتر است.
چنین اشتباهاتی، برخلاف کوک و ضرب، در نگاه اول به چشم نمیآیند. ولی نتیجه آنها کاملاً واضح است: هرجومرج ناموزون بهجای سولوهای بهیادماندنی.
این اشتباهات با دو سرفصل موسیقی سر و کار دارند: تجسم دسته و مهمتر از همه، تمرین گوش.
پیشتر به سرفصل اول پرداختیم، پس برسیم به نکته دوم یعنی تمرین گوش در سولونوازی. همیشه باید در فراگیری گامهای جدید از گوش خود بهره بگیرید. تأکید میکنم؛ همیشه!
آموختن یک گام با خیره شدن به نقطههای روی کاغذ کمکی به شما نخواهد کرد. باید هنگام نواختن گام، نتها را همراه ساز با صدا بخوانید. باید بتوانید با شنیدن نت پایه، گام را بهصورت آواز بخوانید. این تمرینی برای گوش شما است و کمک میکند که نقش هر نت در گام را بهتر درک کنید.
۵. تنبلی
گیتار ساز سادهایست، ولی خبره شدن در آن بسیار سخت است. بهعلاوه، گیتار سازی است که برخی با بلد بودن تنها دو آکورد سر دسته، ادعای نواختن آن را دارند.
به همین خاطر عدهای هنگام شروع نوازندگی، چند آکورد ساده و یک گام را میآموزند و فکر میکنند گیتاریست شدهاند؛ چون دوستانشان هم همین کار را میکنند!
اگرچه لازم نیست که برای شروع گیتار ده سال به کنسرواتوار بروید یا زندگی خود را وقف ساز کنید اما لازم است آموختن خود را همیشه ادامه ذهید. اگر گیتار زدن (یا نواختن هر سازی) بهعنوان کاری دشوار و نیازمند اراده قوی قلمداد میشد، احتمالاً فقط افراد سختکوش دست به این کار میزدند.
نواختن یک ساز هم مانند خیلی از مهارتها باید در طی سالهای متمادی کامل و کاملتر شود. پس صبر داشته باشید، ولی تنبلی نکنید و برای آموختن نکات جدید مشتاق باشید.
2 پاسخ
خیلی عالی بود ممنونم
ممنون از اینکه ما رو دنبال می کنید